voodoo en vertrek - Reisverslag uit Togoville, Togo van Annemarie Pouw - WaarBenJij.nu voodoo en vertrek - Reisverslag uit Togoville, Togo van Annemarie Pouw - WaarBenJij.nu

voodoo en vertrek

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

08 Juni 2013 | Togo, Togoville

Allereerst maar even uitleggen waar die naamswijziging vandaan komt. Hier in huis zijn een aantal mensen die meerdere namen hebben, Lativa wordt ook Jackie genoemd, Pascaline reageert ook op Adaku en ik heb dus ook een nieuwe naam gekregen. Het is de naam van de oudere zus van mama en die is in mijn gedaante wedergekeerd. Erg lief van ze.

Cathy is van de week vertrokken, donderdag avond een hele afscheidsceremonie met cadeau's, voor alle meiden een jurk en voor mama een ketting en een fles parfum. Vooral Angèle was in de zevende hemel met haar jurk en wilde m meteen aan. Vervolgens een ontmoeting met de anderen want ook Amanda en Ryan zijn dit weekend vertrokken en die wilden we ook even goede reis wensen.

Bij thuiskomst lag mama half te dutten in de huiskamer, maar ze was niet te slaperig om haar geintjes te maken. Cathy en Yohann moesten nog wel een keer terugkomen , met hun baby. Daar is in de verste verte nog geen sprake van, maar dat is dus haar humor. En Yohann moest maar stoppen met roken, want dan had hij meer geld om de Eurocar (ze bleek de Eurostar te bedoelen) om haar op te zoeken.

Het is wel even wennen, niet meer iemand in huis die de weg weet in de stad, maar het gaat me tot nu toe aardig af. Gisteren op eigen houtje richting vrijdagavondborrel gekomen en daar tot de ontdekking gekomen dat er een groepje naar Togoville wilde en daar kon ik me bij aansluiten.

Om 8.30 verzamelt en een taxi gepakt richting het aangrensende dorp, want togoville ligt midden in een meer. Daar lag ook het Maison des Esclaves, het punt waar de slaven werden verzameld voor transport. Ze werden met honderd tegelijk onder de vloer van een huis geketend, door een luik werd eten en water naar beneden gegooid, er was geen licht en geen frisse lucht. De meesten overleefden het wel, want anders hadden ze niets aan ze, maar prettig was anders. Tegenwoordig wordt het huis bewoond door vleermuizen.

Daarna een boot gepakt naar Togoville. De naam Togo komt van Togobo, wat land achter het meer betekent., Maar de Duitsters die hier als eerste waren, konden dat niet uitspreken, dus maakten ze er Togo van. Togoville was de eerste nederzetting. Tegenwoordig wordt er nog veel gebruik gemaakt van de voodoo traditie. Dat was in eerste instantie vooral interessant en vies, gebruik van kippenbloed en geiteningewanden en bomen met kleren aan. Het werd alleen creepy toen Clémence een foto wilde maken en haar camera het op onverklaarbare wijze niet meer deed. Wij een omweggetje gemaakt langs een andere voodoo tempel, maarop de terug weg in de taxi deed hij het nog niet. Ze zou m morgen meenemen naar de kerk, kijken of de pastoor er wat aan kon doen.

• 23 Juni 2013 - 15:44

Gonnie:

en is de camera alsnog gaan werken?
    Hele dikke knuffel